فروشگاه ایرانیکان
اهمیت طلا و گنجینه ها در گنج یابی
گنج یابی، باستان شناسی و دفینه
آموزش گنج یابی، باستان شناسی، دفینه ، زیرخاکی و تاریخ

اهمیت طلا و گنجینه ها در گنج یابی

طلا کاران ماورا النهری از کلنگ و چنگک اهنی و دسته چوبی برای کنده قلوه سنگها و از ملاقه استخوانی برای برداشتن شنها و از تشت چوبی, کلاه پوستی و پوست کدو برای ریختن آب و طلا شویی استفاده می کردند. در فصل بهار که آب رودخانه قابل عبور می شد, این معدنچیان با خود کوشکک  و طبق چوبی بلندی می بردند و در حالی که وارد آب می شدند, با فنجان چوبی که از کف رودخانه شن برداشته ؛ در کنار رودخانه شروع به طلا شویی می کردند, طبق ها را می چرخانیدند تا شن طلا دار در یک ظرف جمع شود...

 

سومری ها اولین مردمانی بودند که طلا را گرامی داشته و برای مصارف زینتی و آرایش منازل و معابد خود در هزاره پنجم قبل از میلاد به کار برده اند

مصریان نیز همانند سومریان از طلا بیش از مصارف داد و ستد بعنوان زینت آلات استفاده کرده اند. کتیبه های هیروگلیفی مصر در 5000 سال قبل این فلز را ستوده اند و در کتاب مقدس "عهد عتیق" بارها به آن اشاره شده است.

مقبره فراعنه مصر مملو از آثار بسیار هنگفت از جنس طلای خالص بالغ بر دهها هزار مثقال بوده است که دلالت آشکار بر رونق صنعت طلا و زرگری در مصر باستان دارد . مصریها هزاران سال قبل از میلاد مسیح آبرفتهای ساحلی رودخانه نیل طلا برداشت می کردند. اگر چه آز مان استفاده از طلا اختصاص به خانواده سلطنتی و مقامات داشت.

اولین سکه های ضرب شده از طلای ناب در تعداد زیاد در سلطنت کوسوس پادشاه لیدی بین 560 تا 546 قبل از میلاد واقع در غرب ترکیه امروزی بوده است. نشان سلطنتی منقش به صحنه رویارویی کروسوس با یک شیر و یک گاونر به عنوان اولین سکه های استاندارد نخستین چرخهای اقتصاد پولی را در تبادلات تجاری جهان آن روز به جریان انداخته است

باستان شناسان متفق القولند که ساکنان اولیه فلات ایران در هزاره سوم قبل از میلاد از طلا استفاده می نمودند.

گیرشمن در کتاب " ایران از آغاز تا اسلام" از بهره برداری معادن طلای اطراف همدان بخصوص در دوره مادها صحبت کرده است .ویل دورانت مورخ مشهور در گوشه ای از کتاب "مشرق زمین گاهواره تمدن" آورده که مادها در کوره هایی که خود ابداع کرده بودند در کنار مس و آهن فلزات طلا و نقره هم استحصال می کردند. استرابون جغرافیدان یونانی نقل می کند در ناحیه کرمان طلا؛ نقره , مس, آهن , سرب و زرنیخ استخراج می گردید. برخی مورخین از معدن طلای سیستان تحت عنوان قدیمی ترین معدن طلای ایران اسم برده اند. در "نزهت القلوب" مولف از معادن فرغانه و دامغان یاد کرده است و در جای دیگر از معدن طلای سیستان در عهد سلاطین غزنوی کار می کردند و بعلت زلزله از بین رفته است.

ابودلف سیاح عرب که در زمان ساسانیان در ایران سیاحت میکرده از معدن طلای شیز( تخت سلیمان تکاب) که در آن زمان از چشم و گوش سیاحان خارجی پوشیده نمانده صحبت نموده و طلای آنجا را سه قسم قومسی ( خاک طلا) , شهربی(طلای ناب) و قسم دیگر سجابذی (طلای ناخالص) معرفی کرده است. معدن امروزی زرشوران تکاب در واقع از زمان مادها ساسانیان بر اهالی معلوم بوده و بارها مورد کنکاش واقع گشته و آثار باستان شناسی معدنکاری و استفاده از پلاسرها و شستشوی ماسه های طلا دار موید این موضوع مهم می باشند. این معدن از سال 1370 بعنوان یک ذخیره طلادار مطرح شده است. ابودلف در جایی دیگر از طلای همدان و مازندران گفتگو کرده است.

ابن حوقل در "صورت الارض" از معدن طلای فارس اسم برده است. در " حدود العالم" به خاکهای زر که در جویبارهای جیرفت وجود دارد اشاره شده است.

در "جواهر نامه سلطانی" به نقل از کتاب تسامیع , خواجه ابوریجان از بقراط بیان شده که معدنی از طلا در زابلستان وجود دارد و احمد طبیب ساوجی مدعی است که در نواحی دامغان و جبال جنوبی کرمان چند معدن طلای ناخالص را به چشم دیده است.

شواهدی مستند است که معادن طلای موته از 4000 سال قبل بر اهالی معلوم بوده حتی گزارشاتی موثق حاکی از آن است که در زمان صدارت امیرکبیر از این معادن بهره برداری صورت گرفته فلذا تا سال 1336 شمسی استخراج از این ذخایر عظیم محرز نشده بود.

شاردن جهانگر فرانسوی, از معادن طلای نزدیک تبریز اسم برده و نگاشته است که از خیلی وقت پیش استخران آن متوقف شده است , البته بعدها در دروه قاجاریه از معادن طلای آذربایجان بهره برداری بعمل آمده است.

دمرگان هم در گزارشاتی آورده است: " در ایران؛ در برخی رودهای کردستان , خراسان و قره داغ آذربایجان نزدیک ارس طلا یافت می شود ولی درباره بهره برداری از آنها چیزی ننوشته است".

بعد از ورود مغول تا عهده صفویه؛ بهره برداری از طلا در ایران متداول بوده ولی در دوره صفویه کار استخراج طلا نه تنها چشمگیر نبوده بلکه حتی راکد مانده است چون شاه عباس درصدد استخراجشان برآمده و به سبب مقرون به صرفه نبودن از این اقدام منصرف گشته است.

تاورنیه در سفرنامه خود می نویسد:" .... این میلم است که در قدیم معادن طلا و نقره در ایران بوده همچنانکه هنوز هم آثار آن در برخی مناطق دیده می شود ولی از وقتی طلا و نقره در آفریقا و اقصی نقاط وارد این سرزمین شده, ایرانی ها در مملکت خود به کشف طلا و نقره نپرداخته اند...."

جرجی زیدان در "تاریخ اسلام" از معادن طلای ماورا النهر و خراسان سخن گفته است همچنانکه اصطخری خود نیز در "مسالک الممالک" از معدن طلای "وخان" ماورا النهر نام می برد و می نویسد زر آب از این دیار خیزد و در کنار رودها و بر اثر سیلابها پدید باشد.

طلا کاران ماورا النهری از کلنگ و چنگک اهنی و دسته چوبی برای کنده قلوه سنگها و از ملاقه استخوانی برای برداشتن شنها و از تشت چوبی, کلاه پوستی و پوست کدو برای ریختن آب و طلا شویی استفاده می کردند. در فصل بهار که آب رودخانه قابل عبور می شد, این معدنچیان با خود کوشکک  و طبق چوبی بلندی می بردند و در حالی که وارد آب می شدند, با فنجان چوبی که از کف رودخانه شن برداشته ؛ در کنار رودخانه شروع به طلا شویی می کردند, طبق ها را می چرخانیدند تا شن طلا دار در یک ظرف جمع شود. در برخی مناطق که طلا فراوان بود پوستین گوسفند را بر خلاف جریان آب می انداختند و پس از مدتی از آب بیرون آورده؛ طلای آن را جدا می کردند. گاه نیز با کمک خیک ماسه و لجن طلا دار را از رودخانه بیرون کشیده, طلایش را جدا می کردند. در کف رودخانه ها در جایی که طلا فراوان بود فرش یا پوست گوسفند با پرزهای بلند را در جریان آب می انداختند و بعد از مدتی اقدام به جداسازی طلا از ان می کردند , گاهی نیز پوست گوسفند را در شیب ملایمی از ساحل پهن می کردند و آب را مستقیما از رودخانه همراه شن طلادرا بیرون کشیده, بر روی پوست می ریختند.

بیش از 7000 سال از تاریخ اولین معدن طلا در روی سیاه ما می گذرد, در این مدت بیش از 150000 تن طلا از معادن استخراج شده است. بخش اعظم این مقدار طلا بعد از کشف آمریکا تولید شده و نصغ کل مقدار طلای استخراج شده در نصف قرن گذشته صورت پذیرفته است, آمارها نشانگر شتاب روز افزون جوامع در اکتشاف , استخراج و فرآوری طلا هستند.



آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 25 فروردين 1395برچسب:,
ارسال توسط گنج بزرگ